photo andrc_zps913e6bc3.jpg photo ARBA_zps9ac1ee5f.gif photo logosmall_zps6aee9b04.jpg photo HLRSC_zps5a6650ed.gif photo NMRRC_zpsfbd18170.gif

Saturday 16 June 2012

Arnab Rex

Arnab Rex ialah baka arnab yang dihasilkan di Perancis pada tahun 1919. Ia unik dan padat serta mewah bulu seperti baldu, disebabkan oleh mutasi dilihat dalam arnab liar di Perancis pada akhir abad ke-19. Mutasi Rex resesif dan menyebabkan rambut menonjol keluar daripada badan, dan bukan berbaring rata, dan rambut dipendekkan sebagai undercoat . Selepas penghasilan Mini Rex, sesetengah orang mula  merujuk kepada arnab Rex sebagai arnab Rex standard. Nama baka rasmi yang digunakan oleh Arba dan BSR adalah arnab Rex.

Arnab Rex boleh ditempatkan di luar sepanjang tahun dalam iklim panas serta sejuk. jika penginapan yang betul dibuat. Ia boleh makan gabungan pelet arnab komersial dan Timothy hay. Selain itu, Rex cenderung menjadi baka yang tahan lasak dengan beberapa isu-isu kesihatan.


Arnab rex menjadi salah satu baka arnab yang paling pintar. Arnab Rex sering digunakan sebagai ibu angkat dan juga sering ditempatkan bersama. Baka ini mempunyai tahap aktiviti yang rendah hingga sederhana dan boleh melompat setinggi 3 kaki. Seperti arnab yang lain, Rex adalah yang paling aktif pada waktu malam dan waktu awal pagi dan lebih suka untuk berehat pada siang hari. Oleh sebab sifat suka bermain, bijak dan santai, baka ini sering digambarkan seperti kucing.

Arnab rex dengan mudah boleh dilatih. Arnab rex juga boleh dilatih untuk melakukan pelbagai helah yang lain, seperti datang apabila dipanggil dan berdiri di atas arahanRex diiktiraf sebagai salah satu daripada baka arnab dan pilihan yang sangat baik untuk keluarga dengan kanak-kanak , selagi  dididikdengan pengendalian yang sesuai.


Chat Kat Sini